piątek, 29 kwietnia 2022

Kod sykstyny czy taniec anioła? Projekt Sykstyna.

Wideo z prezentacji, a poniżej abstrakt wykładu wygłoszonego w trakcie II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kanony piękna – postrzeganie, kreowanie, ewolucjaktóra odbyła się 29 kwietnia 2022 roku.



Projekt „Gesty” (zrealizowany z Instytutem Informatyki Teoretycznej i Stosowanej PAN w Gliwicach) dotyczył problemu relacji między zastosowaniem ruchu gestu, a metodami określania jego znaczenia. Chodziło o możliwość komunikacji pomiędzy człowiekiem, a komputerem uwzględniając interakcję dwustronną. 


Naszym zadaniem (ASP Katowice) było opracowanie metod określania znaczeń gestów jako koncepcji pola semantycznego gestu – rozumianego jako zbiór znaczeń przypisywanych danemu gestowi.

Gest będąc ruchem, który ma znaczenie – jest pośrednikiem, czyli znakiem pomiędzy komunikującymi się. Gest nie tylko pośredniczy, ale również poprzez niego wyraża się określona myśl. 


Analizując gesty całej postaci człowieka - zwróciłem uwagę na freski wykonane przez Michała Anioła w kaplicy Sykstyńskiej.


Tak powstał nowy projekt „Sykstyna”, który tutaj przedstawiam pod nazwą „Kod sykstyny czy taniec anioła?”. Chciałem tu połączyć intuicję z racjonalną analizą. Przyjmując, że ciąg postaci to swoisty zapis tańca, projekt zmierza do jego rekonstrukcji. 

Projekt realizuje się według poniższych punktów:

  • Analiza teologiczna i historyczna treści namalowanych fresków odnośnie wybranej grupy postaci młodzieńców.
  • Jakiego rodzaju gesty i pozycje ciała wykonują młodzieńcy? Jakie niosą ze sobą znaczenie? Jak Michał Anioł planował gesty malowanych postaci?
  • Rekonstrukcja postaci (studio foto/video) i analiza przestrzenna położenia każdego ciała i powiązań między nimi.
  • Koncepcja sekwencyjnego ruchu postaci wykonującej gest. Pogrupowanie postaci tworzących ciąg zmian pozycji ciała, tak jakby stanowiły instrukcję tańca.
  • Realizacja takiej koncepcji w studio foto/video (nagranie wideo).

Kiedy zastanawiałem się nad tym, w jaki sposób Michał Anioł organizował sobie pracę z modelem - to przyszło mi do głowy, że mógł mieć jakąś wizję poruszającej się w przestrzeni postaci. Ostatecznie młodzieńcy są obrazami aniołów, jak chciała renesansowa teologia.


Czy dwudziestu młodzieńców to echa wizji Michała Anioła, gdy patrzył na puste jeszcze sklepienie Sykstyny?


Czy widział taniec Anioła?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz