Kaplica Sykstyńska
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej pokrywają malowidła z przedstawieniami scen z pierwszego rozdziału Księgi Rodzaju. Składają się na nie dziewięć malowideł, na przemian, mniejszych (M) i większych. Większych fresków jest cztery, mniejszych pięć.
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej pokrywają malowidła z przedstawieniami scen z pierwszego rozdziału Księgi Rodzaju. Składają się na nie dziewięć malowideł, na przemian, mniejszych (M) i większych. Większych fresków jest cztery, mniejszych pięć.
Freski można podzielić na trzy
grupy:
trzy ukazują stworzenie świata, trzy stworzenie człowieka i trzy sceny z
życia Noego.
Wokół malowideł mniejszych umieszczono po cztery postaci młodzieńców.
Grupa pierwsza -
Stworzenie świata
1. Oddzielenie
światła od ciemności (M).
2. Trzeci i czwarty
dzień stworzenia.
3. Oddzielenie wód
ponad sklepieniem od wód pod sklepieniem (M).
Grupa druga -
Stworzenie człowieka.
4. Stworzenie Adama.
5. Stworzenie Ewy
(M).
6. Grzech
pierworodny i wygnanie z raju.
Grupa trzecia -
Sceny z życia Noego.
7. Pijany Noe (M).
8. Potop.
9. Ofiara Noego (M).
Jeżeli
odczytywać kolejność akcji w czasie to freski na sklepieniu występują w
następującej kolejności: 1,2,3,4,5,6,9,8,7. licząc od strony ołtarza.
Przesuwając się od fresku 1 do fresku 6 idziemy od ołtarza w stronę wyjścia i
tutaj musimy się zatrzymać, bo następne trzy freski są ułożone w kierunku
odwrotnym - od wejścia w kierunku ołtarza.
Kolejność
jaką nadał Michał Anioł jest odwrotna czyli rozpoczynając od wejścia w stronę
ołtarza: 7,8,9,6,5,4,3,2,1. Rozpoczyna się od sceny przedstawiającej pijanego
Noego. To zdarzenie w życiu Noego należy uznać za archetyp wyszydzania nagiego
Chrystusa na krzyżu.
Wokół mniejszych
fresków Michał Anioł umieścił postacie w młodzieńców trzymających za pomocą
chust iluzjonistyczne tonda z brązu przedstawiające sceny ze Starego Testamentu
. Wokół każdego fresku znajdują się cztery postacie. Wszystkich postaci
młodzieńców jest dwudziestu.
W sztuce renesansu
przestrzegano zasady zgodności gramatycznej rodzaju określonego pojęcia z jego
przedstawieniem. Pojęcie rodzaju żeńskiego przedstawiane było przez postać
kobiecą, a rodzaju męskiego przez postać męską. Pojęcie "noc" po
łacinie "nox" jest rodzaju żeńskiego, ale Michał Anioł przedstawił je -
podobnie jak pozostałe postacie - jako mężczyznę.
W teologii renesansu wszelkie
moce duchowe, są aniołami Boga. Rzeczy postrzegane - sensibilia - przedstawiano
za pomocą nagiej kobiety, moce czysto duchowe - intelligibilia - za pomocą
nagiego mężczyzny. Młodzieńcy, którzy ilustrują epizody Objawienia, pośredniczą w Bożym Objawieniu, są więc aniołami.
Postacie wokół
fresków:
1. Oddzielenie światła od ciemności.
Noc, poranek, dzień, wieczór.
Noc jest obok poranka, dzień obok wieczora. Noc naprzeciw dnia, poranek naprzeciw wieczora.
2. Oddzielenie wód pod sklepieniem od wód nad sklepieniem.
Ziemia, ogień, woda, powietrze.
Ziemia jest obok ognia, woda obok powietrza. Ziemia naprzeciw wody, ogień naprzeciw powietrza.
3. Stworzenie świata - Stworzenie kobiety z żebra Adama
Sprawiedliwość, męstwo, mądrość, roztropność.
Sprawiedliwość obok męstwa, mądrość jest obok roztropności. Sprawiedliwość naprzeciw mądrości, męstwo naprzeciw roztropności.
4. Stworzenie świata - Ofiara Noego po potopie
Sangwinik, choleryk, flegmatyk, melancholik.
Sangwinik obok choleryka, flegmatyk jest obok melancholika. Sangwinik naprzeciw flegmatyka, choleryk naprzeciw melancholika.
5. Stworzenie świata - Pijany Noe
Młodzieniec 3, młodzieniec 4, młodzieniec 2, młodzieniec 1.
Młodzieniec 3 jest obok młodzieńca 4, młodzieniec 2 obok młodzieńca 1. Młodzieniec 3 naprzeciw młodzieńca 2, młodzieniec 4 naprzeciw młodzieńca 1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz